Definice a projevy nadaných žáků  (Výňatek z příspěvku)      

 Jitka Fořtíková

Autorka se ve svém příspěvku zabývá problematikou nadaných žáků, způsoby jejich identifikace, charakterovými specifiky (v pozitivním i negativním ohledu).

 

Nadané děti mají svá charakteristická specifika. Jejich výčet se různí v pojetí jednotlivých autorů. Pro ilustraci uvádím přehled dle S. Winebrennerové (2001), která charakterizuje nadané žáky ve dvou ohledech:

1. V pozitivním ohledu

  • jsou extrémně vyspělí v jakékoliv oblasti učení a výkonu;
  • vykazují asynchronní vývoj; mohou být významně napřed v některých oblastech a v jiných oblastech vykazovat věkově adekvátní nebo dokonce opožděný vývoj (např. dokáží číst již ve třech letech, ale ještě v pěti letech si nedokáží zavázat tkaničky u bot);
  • mají na svůj věk širokou slovní zásobu a vyspělý verbální projev;
  • mají neuvěřitelnou paměť;
  • některé věci se naučí neobyčejně rychle a bez pomoci druhých;
  • zvládají složitější myšlenkové operace než jejich vrstevníci;
  • vykazují schopnost práce s abstraktními myšlenkami, s minimem konkrétní zkušenosti pro pochopení;
  • vidí jasně vztahy příčiny a následku;
  • vidí vzorce, vztahy a souvislosti, které jiní nevidí;
  • vždy přicházejí s „lepšími způsoby“ řešení věcí; navrhují je spolužákům, učitelům a dalším dospělým - ne vždy vhodným způsobem;
  • dávají přednost komplexním a náročným úkolům;
  • jsou schopni přenášet své vědomosti do nových situací a řešení problémů;
  • chtějí se podělit o vše, co vědí;
  • jsou zvědaví ve všem, co se děje okolo nich a kladou nekonečné otázky;
  • jsou nadšení a ostražití pozorovatelé;
  • jsou horliví, někdy extrémně citliví či vznětliví; dokáží být zcela pohlceni aktivitami či myšlenkami;
  • mají často mnoho (neobvyklých) zájmů, koníčků a sbírek;
  • jsou silně motivováni dělat věci, které je zajímají; tyto věci dělají vlastním, osobitým způsobem;
  • raději pracují nezávisle, někteří dokonce samostatně;
  • mají ohromnou míru energie;
  • mají cit pro krásno a lidské pocity, emoce a očekávání;
  • mívají zvýšený smysl pro spravedlnost, morálku a fair play;
  • zajímají se a vnímají osobně globální problémy;
  • mají sofistikovaný smysl pro humor;
  • rádi jsou ve vedení, mohou být přirozenou autoritou.

2. V negativním ohledu

  • odmítají práci nebo pracují nedbale;
  • jsou nervózní při tempu práce třídy, které považují za nedostatečně aktivní nebo když nevidí jasný pokrok práce;
  • protestují proti rutinní a předvídatelné práci;
  • ptají se na choulostivé otázky; vyžadují zdůvodnění, proč se mají věci dělat určitým způsobem;
  • odmítají určování práce a příkazy;
  • sní v průběhu dne;
  • ovládají třídní diskuse;
  • bývají panovační k učitelům i spolužákům;
  • jsou netolerantní k nedokonalosti vůči sobě i ostatním;
  • jsou přecitlivělí vůči kritice, snadno se rozpláčí;
  • odmítají se podřídit;
  • odmítají kooperativní učení;
  • „hrají divadlo“ a ruší spolužáky;
  • mohou se stát „třídním šaškem“.

Citace původního článku

SEJVALOVÁ, Jitka. Definice a projevy nadaných žáků. Metodický portál: Články [online]. 30. 06. 2004, [cit. 2012-11-17]. Dostupný z WWW: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/17/DEFINICE-A-PROJEVY-NADANYCH-ZAKU.html. ISSN 1802-4785. Publikováno pod licencí Licence Creative Commons

 

Podívejte se, co doporučují odborníci z Mensy ČR:

https://deti.mensa.cz/index.php?pg=odborne-informace--knihy--rodice